Digitalisaatioon panostaminen on olennaista niin infra-alan tuottavuuden kehittämisessä kuin sen varmistamisessa, että alalle saadaan osaavaa työvoimaa
Maailman onnellisin maa osaa ja tahtoo hyödyntää tietomalleja infratiedon elinkaaren hallintaan syvällisemmin kuin missään muualla maailmassa. Norja on hyvä kakkonen, toisin kuin hiihdossa. Infran arjessa investointien ja kunnossapidon määrärahat eivät oikein riitä korjausvelan hillitsemiseen, ja 1960-luvun alussa syntynyt suuri ikäluokka on karkaamassa eläkkeelle lähivuosina. Uhkia ja mahdollisuuksia vilisee kuin muutoskonsultin diasarjassa.
Infra-alan liian korkean ikärakenteen vuoksi alalta eläköityy 2020-luvulla noin 1 500 henkeä vuodessa ja koulun penkiltä valmistuu vuosittain vastaavasti vain noin 650-750 uutta ammattilaista. Pelkästään omasta organisaatiostani eläköityy tulevina vuosina noin 30 hyvin kokenutta avainhenkilöä päälliköistä rakennusurakoiden valvojiin.
Kaikissa olosuhteissa toimiva infrastruktuuri on yksi yhteiskunnan elintärkeistä toiminnoista, joka jatkossakin vaatii osaavia infran suunnittelijoita, rakentajia ja kunnossapitäjiä. Kunnalla nämä kutsumusammattipiirteet korostuvat.
Alan tuottavuuden kehittäminen on paras täsmälääke investointi- ja kunnossapitomäärärahojen näköpiirissä olevan rajallisuuteen. Kaupungin näkökulmasta tuottavuus tehostuu panostamalla erityisesti omaisuudenhallintaan, digitalisaatioon ja osaamisen kehittämiseen.
Infran omaisuudenhallinta (Asset Management) on toimintamallikokonaisuus, joka on juurtumassa Suomeen SKTY:n myötävaikutuksella. Yksinkertaistettuna kyse on infratiedon elinkaaren hallinnasta ja infran kehittämisen strategiasta. Rajalliset tuotantopanokset priorisoidaan sinne, missä niistä on eniten hyötyä veronmaksajille.
Infratiedolla johtaminen vaatii tietovaraston lisäksi menetelmät, joilla tietoa kerätään ja rikastetaan. Tietomalleja käytetään nyt jo hyvin laajasti suunnittelussa, mutta myös rakentamisessa entistä enemmän. Luonnollista olisi hyödyntää niitä jatkossa kunnossapidossakin.
Tietomallipohjainen kaupunkimalli aitona digitaalisena kaksosena muodostaa alustan infratiedon hallinnalle. Yhdistämällä toiminnanohjausjärjestelmä kaupunkimallin paikkatietoon, kuten Vantaan MATTI-hankkeessa, kaikki katu- ja puistoverkostolla tehtyjen toimenpiteiden tiedot täydentyvät malliin reaaliaikaisesti ja automaattisesti.
Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto muuttaa olennaisesti myös kenttähenkilöstön tapaa tehdä työtä, vaikka ns. perusduuni säilyisikin ennallaan. Lähitulevaisuuden älykaupungissa tekoäly ja esineiden internet (CityIot) lisää tiedon määrää infernaaliseksi. Jo nyt automaattisella kuvankäsittelyllä saadaan ajantasaista informaatiota päällysteiden ja liikennemerkkien kunnosta.
Yleinen mielikuva infra-alasta pitää saada käännettyä yhteisvoimin, jotta alalle onnistutaan värväämään uusia osaajia. Kyse ei ole mistään auringonlaskun alasta, jossa harmaantuvat miehet seisovat rukkaset kourissa montun reunalla korjausvelkaa päivitellen ikuisessa räntäsateessa. Oikeasti me olemme infran tietomallitekniikassa ja tiedon elinkaaren hallinnassa globaaleja edelläkävijöitä, eikä turha perus-välilyönti-suomalainen vaatimattomuus ja ongelmissa rypeminen tuo alalle yhtään uutta osaajaa.
Tunnetusti Suomi on pieni ja köyhä maa, jonka yksi selvistä vahvuuksista ovat toimivat henkilöverkostot. Kukaan ei pärjää yksin, ja ainoastaan yksityisten yritysten, julkisen sektorin ja kaikkien alan oppilaitosten pitkäjänteisellä yhteistyöllä kykenemme kohtamaan ja voittamaan tulevaisuuden haasteet.
**********************************************
ROTI 2021 kokoaa yli 120 asiantuntijan näkemykset Suomen rakennetun omaisuuden tilasta ja sen kehitystarpeista. Seuraa meitä verkossa!
www.roti.fi/blogit
www.twitter.com/ROTI2021
www.facebook.com/ROTI2021
www.roti.fi
Henry Westlin
Yhdyskuntatekniikka-paneelin jäsen
kaupungininsinööri
Vantaan kaupunki
Kuva: K. Westlin
Blogit
- Infra-alan digitalisaatiosta vetoapua osaavan työvoiman saatavuuteen
- Kaunista, kestävää, yhdessä!
- Rakentamisessa kohti kiertotalousyhteiskuntaa
- Edessä miljoona mahdollisuutta?
- Vihreä siirtymä on myös kulttuurinen muutos
- Kuka haluaa palkata ulkomaalaisen?
- Mittavat saneerausinvestointitarpeet varjostavat vesihuoltoalan uudistumiskykyä
- Liikenneverkot vaativat tasapainoista ajattelua
- Kestävä rakennettu ympäristö on edellytys elinvoimaiselle yhteiskunnalle
- Rakennettu ympäristö on hyvinvointimme perusta
- Koulutuksen kehitys vaatii sitoutumista
- Matkalla hiilineutraaliuteen meidän pitää muuttua
- Asumisen ilmastoteko syntyy älyllä ja datalla
- Taide rakentamisessa ennen ja nyt
- Kiinteistöpalveluala tarjoaa töitä 21. vuosisadan taitureille
- Suomen julkiseen taiteeseen on panostettava enemmän
- Kasvua luovat suuret ratahankkeet
- ROTI-puheenjohtajavideo: Arkkitehtuuri, suunnittelu, muotoilu ja taide
- Digikehitystä ekosysteemeissä
- ROTI-video: Rakennetun ympäristön merkitys lukuina
- Smart City -kehitys vaatii julkiselta sektorilta osaamisen päivittämistä
- Vain tarpeellinen tieto kestää ajan hammasta
- Toimivat liikenneverkot luovat hyvinvointia ja kilpailukykyä elinkeinoelämälle
- Digitaaliset ratkaisut automatisoivat jäteasemia
- Miten saavutetaan parasta laatua rakentamisessa?
- ROTI-puheenjohtajavideo: Digitaaliset ratkaisut
- ROTI-puheenjohtajavideo: Koulutus ja kehitys
- Kuntotutkijan osaamisvaateissa rima on korkealla
- Mitä tiedämme korjatuista rakennuksista?
- ROTI-puheenjohtajavideo: Rakennukset
- Kuka puhuisi tehosta?
- Tiedon virtauksen vallankumous
- Miksi talousalan toimijat hyötyvät taiteesta?
- ROTI-puheenjohtajavideo: Liikenneverkot
- Nopeissa kuituyhteyksissä on reilusti parannettavaa
- Rakennettu omaisuutemme kaipaa kestävää huolenpitoa
- Luova suunnittelu tarjoaa ratkaisuja kaupungistumisen haasteisiin
- ROTI teki tehtävänsä vesihuollossa
- Yksityisteiden hyvä kunto välttämätöntä elinkeinoelämälle
- Älykkäistä taloista puuttuvat enää palvelut
- Kohti monimuotoista kestävää rakentamista
- On korjaamisen vuoro loistaa
- Lyömättömäksi jatkuvalla oppimisella
- Taskukalentereista ekosysteemeihin
- Nuoret haastavat meidät ilmastotalkoisiin!
- Liikenneverkot Suomen tuotantolinjoina
- ROTI 2019 -raportti julkistetaan 19.3.
- ROTI-video: Hankkeen esittely