Minkälaiset investoinnit ovat parhaita koko Suomelle?
Kaupunkien ja kaupunkiseutujen merkitys koko Suomen elinvoimaisuuden ja hyvinvoinnin edistäjänä korostuu väistämättä tulevaisuudessa. Tämä pätee niin talouteen kuin sosiaaliseen ja ekologiseenkin näkökulmaan.
Infran, ja erityisesti yhdyskuntatekniikan merkitys tämän kehityksen alustana ja ylläpitäjänä on jäänyt monin osin muiden yhteiskunnallisten seikkojen varjoon. Päättäjien katse on osin luonnollisestikin ennemmin sote-puolen käyttömenoissa kuin pitkäjänteisessä rakennetun ympäristön omaisuudenhallinnassa − tähän tarvitaan kuitenkin muutos.
Tulevaisuuden Suomi tarvitsee infran omaisuudenhallinnan politiikan, jolla ohjataan pitkäjänteisesti ja kansallisella tasolla omaisuuteen liittyvää päätöksentekoa. Sitä varten meidän pitäisi kuitenkin ensin keskustella siitä, miksi ja mihin me todella tarvitsemme pitkässä juoksussa infrainvestointeja. Minkälaiset investoinnit ovat parhaita koko Suomelle? Mitä me haluamme saavuttaa investointien avulla?
Jos päämääräksi asetettaisiin esimerkiksi Suomen kilpailukyvyn tehostaminen ja kansalaisten elämänlaadun parantaminen, löytyisi investointi- ja saneeraussalkusta väistämättä hankkeita, jotka sijoittuvat tiheästi asutuille ja erityisen toimeliaille alueille.
Tällaisten hankkeiden arvottamiseksi nykyisessä toimintaympäristössä tarvitaan kuitenkin uusia menetelmiä. Nykyiset, historialliset hankearviointimallit ja niihin liittyvä aluepolitikointi, ovat tulleet tältä osin tiensä päähän.
Pelkkä korjausvelan laskeminen ja rahapulasta valittaminen eivät myöskään riitä. Tulemme väistämättä tarvitsemaan priorisointia niin verkko-, alue- kuin kuntatasollakin. Yhteistä rahaa ei voida jatkossa kylvää päämäärättömästi yksittäisen yhteysvälin, paikallisen elinkeinotoiminnan tai liikennemuodon kehittämiseksi.
Tilanne on haastava erityisesti päättäjien näkökulmasta. Tähän vastataan laatimalla pitkän tähtäimen politiikka, joka varmistaa kestävän päätöksenteon ja johtamisen. Lisäksi on tarpeen tarkistaa hankearvioinnin perusteita.
Entä tulisiko meidän harkita kokonaan uutta rahoitusmekanismia hankkeille, jotka eivät pärjää kansallisen tason vertailussa? Tämä politiikkapankki voisi koostua usean kerroksen rahoituskeinoista, ja hankkeiden rahoitukseen voisivat siten osallistua myös alueelliset toimijat. On tietysti ensin muistettava hakea esimerkiksi EU:sta kaikki mahdollinen tuki alueiden infrainvestoinneille.
Vastuun kantamista tulevaisuuden palvelutasoista tule siis harkita uudelleen. Jos Suomen infra- ja yhdyskuntatekniset verkostot pitäisi rakentaa nyt, miten sijoittaisimme nuo kymmenet miljardit? Katseen pitää olla tiukasti tulevaisuuden kysynnässä, joka arvotetaan yhteisin periaattein niin kansallisella kuin kuntatasolla.
Pitkäjänteinen infran omistajuus on tulevaisuudessa merkittävä tekijä myös kuntien elinvoimaisuuden ja asukkaiden hyvinvoinnin varmistamisessa. Kestävää politiikkaa on jatkossa myös palvelutasojen ja niiden muutosten analyyttinen arviointi yhteisen hyvän näkökulmasta. Tätä työtä ja omaisuudenhallinnan menettelyjen kehittämistä voitaisiin tehdä hyvin kuntien ja valtion yhteistyöllä.
Politiikan ja omaisuudenhallinnan vaikuttavuuden seurannan ja onnistumisen yhtenä mittarina voisimme pitää ROTI-tyyppistä arvosanaa. Toki nykyistä systemaattisempana ja objektiivisempana.
Hyvä omaisuudenhallinta kattaa infraomaisuuden koko elinkaaren. Se lähtee sidosryhmien tarpeiden tunnistamisesta ja palvelutasojen määrittelystä, edeten oikea-aikaisiin investointipäätöksiin ja edelleen omaisuuden tai sillä saavutettavaan arvoon perustuvaan käyttöön ja kunnossapitoon. Ja lopulta käytöstä poistoon. Malleja löytyy erityisesti yhdyskuntateknisten verkkojen omistajaorganisaatioista ja ihan täältä Suomesta. Nyt vaan soveltamaan!
Kokonaisuuteen liittyen suosittelen iltalukemiseksi erityisesti kaikille kuntavaaliehdokkaille − ja miksi ei myös äänestäjille− Dag Detterin ja Stefan Fölsterin The Public Wealth of Cities -kirjaa.
***********************************************************'''''
ROTI 2021 kokoaa yli 120 asiantuntijan näkemykset Suomen rakennetun omaisuuden tilasta ja sen kehitystarpeista. Seuraa meitä verkossa!
www.roti.fi/blogit
www.twitter.com/ROTI2021
www.facebook.com/ROTI2021
www.roti.fi
Jyrki Paavilainen
Yhdyskuntatekniikka -paneelin jäsen
Projektinjohtaja, katutöiden haittojen vähentäminen
Helsingin kaupunki
Blogit
- Infra-alan digitalisaatiosta vetoapua osaavan työvoiman saatavuuteen
- Kaunista, kestävää, yhdessä!
- Rakentamisessa kohti kiertotalousyhteiskuntaa
- Edessä miljoona mahdollisuutta?
- Vihreä siirtymä on myös kulttuurinen muutos
- Kuka haluaa palkata ulkomaalaisen?
- Mittavat saneerausinvestointitarpeet varjostavat vesihuoltoalan uudistumiskykyä
- Liikenneverkot vaativat tasapainoista ajattelua
- Kestävä rakennettu ympäristö on edellytys elinvoimaiselle yhteiskunnalle
- Rakennettu ympäristö on hyvinvointimme perusta
- Koulutuksen kehitys vaatii sitoutumista
- Matkalla hiilineutraaliuteen meidän pitää muuttua
- Asumisen ilmastoteko syntyy älyllä ja datalla
- Taide rakentamisessa ennen ja nyt
- Kiinteistöpalveluala tarjoaa töitä 21. vuosisadan taitureille
- Suomen julkiseen taiteeseen on panostettava enemmän
- Kasvua luovat suuret ratahankkeet
- ROTI-puheenjohtajavideo: Arkkitehtuuri, suunnittelu, muotoilu ja taide
- Digikehitystä ekosysteemeissä
- ROTI-video: Rakennetun ympäristön merkitys lukuina
- Smart City -kehitys vaatii julkiselta sektorilta osaamisen päivittämistä
- Vain tarpeellinen tieto kestää ajan hammasta
- Toimivat liikenneverkot luovat hyvinvointia ja kilpailukykyä elinkeinoelämälle
- Digitaaliset ratkaisut automatisoivat jäteasemia
- Miten saavutetaan parasta laatua rakentamisessa?
- ROTI-puheenjohtajavideo: Digitaaliset ratkaisut
- ROTI-puheenjohtajavideo: Koulutus ja kehitys
- Kuntotutkijan osaamisvaateissa rima on korkealla
- Mitä tiedämme korjatuista rakennuksista?
- ROTI-puheenjohtajavideo: Rakennukset
- Kuka puhuisi tehosta?
- Tiedon virtauksen vallankumous
- Miksi talousalan toimijat hyötyvät taiteesta?
- ROTI-puheenjohtajavideo: Liikenneverkot
- Nopeissa kuituyhteyksissä on reilusti parannettavaa
- Rakennettu omaisuutemme kaipaa kestävää huolenpitoa
- Luova suunnittelu tarjoaa ratkaisuja kaupungistumisen haasteisiin
- ROTI teki tehtävänsä vesihuollossa
- Yksityisteiden hyvä kunto välttämätöntä elinkeinoelämälle
- Älykkäistä taloista puuttuvat enää palvelut
- Kohti monimuotoista kestävää rakentamista
- On korjaamisen vuoro loistaa
- Lyömättömäksi jatkuvalla oppimisella
- Taskukalentereista ekosysteemeihin
- Nuoret haastavat meidät ilmastotalkoisiin!
- Liikenneverkot Suomen tuotantolinjoina
- ROTI 2019 -raportti julkistetaan 19.3.
- ROTI-video: Hankkeen esittely