Digitalisaatioon panostaminen on olennaista niin infra-alan tuottavuuden kehittämisessä kuin sen varmistamisessa, että alalle saadaan osaavaa työvoimaa
Maailman onnellisin maa osaa ja tahtoo hyödyntää tietomalleja infratiedon elinkaaren hallintaan syvällisemmin kuin missään muualla maailmassa. Norja on hyvä kakkonen, toisin kuin hiihdossa. Infran arjessa investointien ja kunnossapidon määrärahat eivät oikein riitä korjausvelan hillitsemiseen, ja 1960-luvun alussa syntynyt suuri ikäluokka on karkaamassa eläkkeelle lähivuosina. Uhkia ja mahdollisuuksia vilisee kuin muutoskonsultin diasarjassa.
Infra-alan liian korkean ikärakenteen vuoksi alalta eläköityy 2020-luvulla noin 1 500 henkeä vuodessa ja koulun penkiltä valmistuu vuosittain vastaavasti vain noin 650-750 uutta ammattilaista. Pelkästään omasta organisaatiostani eläköityy tulevina vuosina noin 30 hyvin kokenutta avainhenkilöä päälliköistä rakennusurakoiden valvojiin.
Kaikissa olosuhteissa toimiva infrastruktuuri on yksi yhteiskunnan elintärkeistä toiminnoista, joka jatkossakin vaatii osaavia infran suunnittelijoita, rakentajia ja kunnossapitäjiä. Kunnalla nämä kutsumusammattipiirteet korostuvat.
Alan tuottavuuden kehittäminen on paras täsmälääke investointi- ja kunnossapitomäärärahojen näköpiirissä olevan rajallisuuteen. Kaupungin näkökulmasta tuottavuus tehostuu panostamalla erityisesti omaisuudenhallintaan, digitalisaatioon ja osaamisen kehittämiseen.
Infran omaisuudenhallinta (Asset Management) on toimintamallikokonaisuus, joka on juurtumassa Suomeen SKTY:n myötävaikutuksella. Yksinkertaistettuna kyse on infratiedon elinkaaren hallinnasta ja infran kehittämisen strategiasta. Rajalliset tuotantopanokset priorisoidaan sinne, missä niistä on eniten hyötyä veronmaksajille.
Infratiedolla johtaminen vaatii tietovaraston lisäksi menetelmät, joilla tietoa kerätään ja rikastetaan. Tietomalleja käytetään nyt jo hyvin laajasti suunnittelussa, mutta myös rakentamisessa entistä enemmän. Luonnollista olisi hyödyntää niitä jatkossa kunnossapidossakin.
Tietomallipohjainen kaupunkimalli aitona digitaalisena kaksosena muodostaa alustan infratiedon hallinnalle. Yhdistämällä toiminnanohjausjärjestelmä kaupunkimallin paikkatietoon, kuten Vantaan MATTI-hankkeessa, kaikki katu- ja puistoverkostolla tehtyjen toimenpiteiden tiedot täydentyvät malliin reaaliaikaisesti ja automaattisesti.
Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto muuttaa olennaisesti myös kenttähenkilöstön tapaa tehdä työtä, vaikka ns. perusduuni säilyisikin ennallaan. Lähitulevaisuuden älykaupungissa tekoäly ja esineiden internet (CityIot) lisää tiedon määrää infernaaliseksi. Jo nyt automaattisella kuvankäsittelyllä saadaan ajantasaista informaatiota päällysteiden ja liikennemerkkien kunnosta.
Yleinen mielikuva infra-alasta pitää saada käännettyä yhteisvoimin, jotta alalle onnistutaan värväämään uusia osaajia. Kyse ei ole mistään auringonlaskun alasta, jossa harmaantuvat miehet seisovat rukkaset kourissa montun reunalla korjausvelkaa päivitellen ikuisessa räntäsateessa. Oikeasti me olemme infran tietomallitekniikassa ja tiedon elinkaaren hallinnassa globaaleja edelläkävijöitä, eikä turha perus-välilyönti-suomalainen vaatimattomuus ja ongelmissa rypeminen tuo alalle yhtään uutta osaajaa.
Tunnetusti Suomi on pieni ja köyhä maa, jonka yksi selvistä vahvuuksista ovat toimivat henkilöverkostot. Kukaan ei pärjää yksin, ja ainoastaan yksityisten yritysten, julkisen sektorin ja kaikkien alan oppilaitosten pitkäjänteisellä yhteistyöllä kykenemme kohtamaan ja voittamaan tulevaisuuden haasteet.
**********************************************
ROTI 2021 kokoaa yli 120 asiantuntijan näkemykset Suomen rakennetun omaisuuden tilasta ja sen kehitystarpeista. Seuraa meitä verkossa!
www.roti.fi/blogit
www.twitter.com/ROTI2021
www.facebook.com/ROTI2021
www.roti.fi
Henry Westlin
Yhdyskuntatekniikka-paneelin jäsen
kaupungininsinööri
Vantaan kaupunki
Kuva: K. Westlin
Blogit
- ROTI-raportin hyöty kasvu-uralla
- Vastavalmistuneista pidettävä kiinni
- Liikenneinvestoinneilla kilpailukykyä ja hyvinvointia
- Luontokato uhkaa rakentamista
- Parempaa kaupunkivihreää yhteistyöllä
- Lineaaritaloudesta kiertotalouteen
- Rakennetun vihreän kunnossapito kunniaan!
- Kierrätyksestä uudelleenkäyttöön, jätteestä tuotteeksi?
- Vesi- ja viemäriverkostojen saneeraus kohdistettava oikein
- Toteutunut teko on vaikuttava teko
- Systeemisen muutoksen rakennusainekset
- Päästösuunnittelu osaksi kaikkia infrahankkeita
- Jatkuva kehitys on menestymisen elinehto
- Hyvä elinympäristö osaavien tekijöiden työn tulos
- Taide vahvistaa paikan identiteettiä
- Kestävyyssiirtymän massaliike puuttuu
- Systeemistä muutosta ei voi välttää
- Pientalojen energialoikka etenee
- Uudistumista kohti vastuullisuutta!
- Sisustusarkkitehdin äRRäpäät
- Mistä osaajia osaajapulaan?
- Rakennettu ympäristö tarjoaa päättäjille kasvun mahdollisuuksia
- Osaajakartoitus osoittaa: arkkitehtipula uhkaa taloutta
- Vihreät arvot todeksi yhdessä oppimisen kautta
- Laadukas suunnittelu kunnioittaa käyttäjiä
- Sähkötön nyky-yhteiskunta on mahdottomuus
- Maassa maan tavalla – kielikylpyä suomalaisittain
- Liikenneverkot - Suomen tulevaisuuden avaintekijä
- Rusinat pullasta?
- ROTI 2023: Paukkuja uudistumiseen ja resursseihin
- Renovation Wave suomalaisittain
- Digitalisaatio mahdollistaa laadukkaan opetuksen ja koulutusyhteistyön
- Asumisen vapaus ja valinnan mahdollisuudet
- Tulevaisuuden kestävää kaupunkia suunnitellaan ja rakennetaan nyt
- Yhtiömallilla yli kuntarajojen
- Kehitys osaamisen varassa
- Hyvä suunnittelu luo arvoa rakennetulle omaisuudelle
- Onko asumisviihtyvyys laskussa?
- Elävöittävä toimisto vai kuolettava etätyö?
- Ajan kerrostumien äärellä
- Korjausvelan kasvun pysäyttäminen nostaa palvelutasoa
- Smart City – isäntä vai renki?
- Tampereella taide on osa raitiotietä
- Restaurointiprojekti vaatii luovuutta ja historian kunnioitusta
- Onnistunut taide rakennetussa ympäristössä?
- Kumppanuudella parempaa rakennettua ympäristöä
- Yhdyskuntatekniikka positiivisesti näkyväksi
- Tulevaisuuden visioiminen luovien menetelmien avulla helpompaa
- Suomeen tarvitaan pitkäjänteistä infran omaisuudenhallinnan politiikkaa
- Julkinen tila saa olla arkkitehtuuriltaan näyttävä