E18 Koskenkylä–Kotka -moottoritiehankkeesta vuoden 2013 työmaa

Rakennuslehden koolle kutsuma raati valitsi yksimielisesti TYL Pulterin urakoiman E18 Koskenkylä–Kotka -hankkeen Vuoden Työmaa-kilpailun voittajaksi. Raadin mukaan elinkaarimallin ansiosta aikataulut ja tuotannon ohjaus ovat toteutuneet hankkeessa erinomaisesti. Lisäksi raati kiitteli työyhteenliittymään valittujen henkilöiden erinomaista yhteistyötä.

Elinkaarihankkeena toteutettava moottoritie on osa kansainvälistä E18 Eurooppatietä. Koskenkylän ja Kotkan välisen noin 53 kilometrin pituisen osuuden rakentaminen alkoi marraskuussa 2011 ja sen odotetaan valmistuvan kokonaisuudessaan vuoden 2015 loppuun mennessä. Hanke käsittää nykyisen moottoriliikennetien täydentämisen moottoritieksi Koskenkylästä Loviisaan (17 km) ja uuden moottoritien rakentamisen Loviisasta Kotkaan (36 km). Liikenneviraston ja Tieyhtiö Valtatie 7 Oy:n solmima vuoteen 2026 asti ulottuva palvelusopimus sisältää paitsi rakentamisen, myös tien kunnossapidon ja rahoituksen.

Hankkeen urakoitsijana toimiva TYL Pulteri on Destian ja YIT:n työyhteenliittymä. Hankkeen projektinjohtajana toiminut Kari Alavillamo kertoo hyvän tiimihengen olleen avainasemassa onnistuneen hankkeen toteuttamisessa.

Koskenkylä–Kotka-moottoritien rakentaminen on jaettu kuuteen tieosuuteen. Hankkeen menestystä kuvaa hyvin myös se, että kolme tieosuutta Heinlahden ja Kyminlinnan, Koskenkylän ja Loviisan sekä Ahvenkosken ja Pyhtään välillä valmistuivat etuajassa.

Koskenkylä–Kotka -työmaan alueella on myös useita ympäristön erityiskohteita. Työmaa onkin osa Vihreä moottoritie -hanketta, jossa rakentaminen toteutetaan ympäristö huomioiden. Hyvänä esimerkkinä ympäristöarvojen tärkeydestä ovat työmaa-alueella esiintyvät vuollejokisimpukat. Jokisimpukoihin kuuluva vuollejokisimpukka on Suomessa rauhoitettu ja EU:n luontodirektiiviin sisältyvä vaarantuneiden lajien uhanalaisuusluokkaan kuuluva laji. Liikennevirasto tulee teettämään vesistöseurantaa ja vuollejokisimpukoiden menestymisen seurantaa koko rakentamisen ajalta. Kesällä 2013 tehtyjen simpukkalinjatutkimusten perusteella simpukkatiheyksissä ei havaittu siltatyömaista johtuvia muutoksia, joka on pitkälti TYL Pulterin ansiota.

www.liikennevirasto.fi/e18



Takaisin edelliselle sivulle