Kirjastosilta Turussa on Vuoden Silta 2014

Arvokkaaseen kulttuurimaisemaan Aurajoen yli Turun tuomiokirkon läheisyyteen rakennettu Kirjastosilta on voittanut Vuoden Silta 2014 -palkinnon. Kevyen liikenteen sillan on suunnitellut Insinööritoimisto Pontek Oy ja urakoinut Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy. Samalla myönnettiin erityiskunniamaininta WSP Finland Oy:n siltasuunnittelun vientikohteelle Tran Thi Ly -vinoköysisillalle Da Nangissa Vietnamissa. Tuomariston puheenjohtaja Timo Tirkkonen julkisti palkinnon Infra 2014 –tapahtumassa Helsingissä 3.4.2014.

Tuomaristo totesi perusteluissaan, että Kirjastosilta on runollinen, veistoksellinen ja kauniisti sovitettu arkaan kulttuurimaisemaan ja rantarakenteisiin. Sillan vaakageometria on sovitettu jouhevasti kevyen liikenteen väyliin. Silta on ulkonäöllisesti betonisillaksi kevyt ja rakenteellisesti kekseliäs ja selkeä. Eteerisen lasikaiteen todettiin tuovan esille sillan hoikkuuden ja mahdollistavan näyttävän valaistuksen. Sillan todettiin olevan hienosti toteutettu detaljitasolle saakka pintamateriaaleineen.

Turun Kirjastosilta perustuu ehdotukseen "Crescendo", joka voitti vuonna 2010 Turun kaupungin järjestämän suunnittelukilpailun. Kirjastosilta on jännitetty betoninen palkkisilta, jonka keskijänteen pituus on 48 m. Silta on hyvin hoikka, rakennekorkeudeltaan vain 0,66 m, mikä on saatu aikaan jännittämällä päätytukien kaivinpaalut kallioon.

Aurajoen ylittävä kevyen liikenteen väylä kaartelee sillalla loivasti siten, että silta on vaakageometrialtaan S-kirjaimen muotoinen. Sillan kannen alapinta taas kiertyy sillan keskipisteen suhteen symmetriseksi ruuvipinnaksi.

Sillan kaiteet ja valaistus on ratkaistu täysin uudella tavalla. Kaide muodostuu puisen yläjohteen ja reunapalkin väliin kiinnitetyistä lasisäleistä. Sillan valaistus tapahtuu yläjohteeseen sijoitettujen led-valonlähteiden avulla siten, että valo saadaan sekä lasisäleiden kautta että niiden väleistä vapaasti yhdistellen.

Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL on jakanut Vuoden Silta -palkintoa vuodesta 2001. Kilpailulla RIL ja sen Sillat ja erikoisrakenteet -tekniikkaryhmä haluaa nostaa sillansuunnittelun tasoa maassamme sekä kiinnittää erityisesti huomiota sillan hyvään ulkonäköön ja sopivuuteen ympäristöönsä.

Toteutus:

Sillan omistaja ja rakennuttaja:

  • Turun Kiinteistöliikelaitos
    Arkkitehti Mika Rajala
    Projektipäällikkö Jaakko Rintanen
    Rakennuttaja Hannu Helinä
    Insinööri Heikki Virtanen
    Arkkitehti Iina Paasikivi
  • Carola Gunell, Varsinais-Suomen liitto

Pääurakoitsija:

  • Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy:
    Projektipäällikkö Sami Rantala, dipl.ins.
    Työmaapäällikkö Timo Hirvasmaa, RI

Suunnittelijat:

  • ins.tsto Pontek Oy
    Projektin vetäjä, kilpailu- ja rakennussuunnitteluvaihe: Juhani Hyvönen, dipl.ins.

Kilpailuvaihe:

  • Pääsuunnittelija: Seppo Rantanen, dipl. ins.
  • Arkkitehtisuunnittelu: Teo Tammivuori, arkkitehti , Hanna Hyvönen, arkkitehti
  • Rakennesuunnittelu: Tuomas Kaira, dipl.ins.
  • Liikennesuunnittelu: Kari Karvonen, dipl.ins.
  • Valaistussuunnittelu: Roope Siiroinen, plda, Valoa Design Oy

Rakennesuunnitteluvaihe:

  • Pääsuunnittelija: Juhani Hyvönen, dipl.ins.
  • Arkkitehtisuunnittelu: Teo Tammivuori, arkkitehti , Hanna Hyvönen, arkkitehti
  • Rakennesuunnittelu: Esa Paavola, dipl.ins, Tuomas Kaira, dipl.ins., Paavo Hassinen, dipl.ins. , Jaakko Tuovinen, tekn.
  • Geotekn. suunnittelu: Jaakko Heikkilä, dipl.ins, Arcus Oy
  • Valaistussuunnittelu: Roope Siiroinen, plda, Marko Kuusisto, medianomi ja Antti Hiltunen, medianomi, Valoa Design Oy

Kunniamaininta Tran Thi Ly –sillalle Da Nangissa

Tran Thi Ly -silta Da Nangissa Vietnamissa on toteutettu WSP Finland Oy:n voittajaehdotuksen pohjalta kansainvälisessä suunnittelukilpailussa. Betonirakenteisen vinoköysisillan kokonaispituus on 731 m, muodostuen pääsillasta ja tulosillasta, ja hyödyllinen leveys 34,5 m. Yksipylonisen pääsillan taaksepäin kallistettu pyloni, korkeudeltaan 145 m, on lajissaan maailman korkeimpia.

Kahdessa tasossa sijaitsevat päällysrakenteen ulkopuolelle ankkuroidut takaköydet luovat sillan keskilinjalla sijaitsevien pääaukon köysien kanssa ulkonäöllisesti mielenkiintoisen köysijärjestelyn. Sillan päällysrakenne muodostuu vinouumaisista kotelorakenteista. Pylonituen kalottilaakerit ovat kokoluokassaan maailman suurimpia siltalaakereita.

Tuomariston kunniamainintaperusteluiden mukaan Tran Thi Ly -silta on maamerkinomainen, ulkonäöltään poikkeuksellinen ja näyttävä. Silta on rakenteellisesti erittäin vaativa. Vinoköysisillan köysijärjestelyt ovat omintakeiset ja harmoniset. Sillan väritys ja valaistus on toteutettu esteettisesti hienosti.

Kunniamaininnalla tuomaristo haluaa antaa tunnustusta samalla myös WSP Finland Oy:n korkeatasoiselle sillansuunnitteluosaamiselle ja sen viennille. Taustalla on ansiokas ja pitkäaikainen kehitystyö erityisesti vinoköysisiltojen osalta. Yrityksellä on kokemusta 1980-luvulta saakka sekä näyttävistä kotimaan vinoköysisiltahankkeista että ulkomaisista suunnitteluviennin kohteista, viimeisimpänä esimerkkinä Tran Thi Ly -silta.

Suunnittelijat:

Kilpailuvaihe

  • Esko Järvenpää, Esko Leppäluoto (voittaneen ehdotuksen suunnittelu), Jussi Tervaoja , Kari Nikula

Lopullinen suunnittelu

  • Esko Järvenpää, pääsuunnittelija
  • Sami Niemelä , vaativat rakenteet, pääaukon analysointi
  • Atte Mikkonen, erikoisrakenteet, rakennesuunnittelu
  • Ilkka Ojala, erikoisrakenteet, dynaamiset laskelmat
  • Antti Schwartz, rakennesuunnittelu
  • Antti Silvennoinen, rakennesuunnittelu
  • Kirsi Hänninen, rakennesuunnittelu
  • Vasquez Carlos, rakennesuunnittelu
  • Lasse Kahila, rakennesuunnittelu
  • Antti Karjalainen, rakennesuunnittelu
  • Risto Kiviluoma, tuulitunnelikokeet
  • Ari Grönvall, piirustukset
  • Panu Tolla, geotekninen suunnittelu


Takaisin edelliselle sivulle