Vuoden silta 2010 –tunnustuspalkinto Viikinmäen kevyen liikenteen sillalle

Viikinmäen kevyen liikenteen silta on yksiaukkoinen, puukantinen teräksinen palkkisilta, jonka pituus on 50 m ja hyödyllinen leveys kapeimmillaan 4 m.

Perusteluissaan tuomaristo toteaa mm., että sillan kaiteet ovat sisäänpäin kallistetut ja seuraavat siististi teräspalkin ylälaipan reunaa kaveten keskellä siltaa. Kaideratkaisulla on aikaansaatu sillalle luonteva kohta, jossa tekee mieli pysähtyä, nojata viimeisteltyyn kaiteeseen ja nostaa jalka lepäämään juuri sopivalle kohdalle sijoitetun reunapalkin päälle. Sillan valaisimetkin on sijoitettu perustellusti suhteessa kaiteeseen.

Siltaan valittu rakenteellinen ratkaisu on mahdollistanut Vantaanjoen ylittämisen yhdellä pitkällä loikalla, jota sillan muuttuva rakennekorkeus korostaa.

Siltapaikka ja sillan geometria ovat valittu huolella ja silta istuukin maisemaan luontevasti. Silta on asetettu sopivasti näkyville, jolloin sillan ylitykseen voi rauhassa valmistautua. Silta levenee rantoja kohti sallien risteävän kevyen liikenteen turvallisen kohtaamisen sillan päädyssä.

Silta on vaatimaton eikä pyri kilpailemaan ympäröivän luonnonmaiseman kanssa, mutta harkitun muotoilunsa takia se herättää kiinnostusta antaen mieleenpainuvan ylittämiskokemuksen toimien siten maamerkkinä.

Tämä erittäin kaunis ja elegantti silta on oiva esimerkki puhtaasta insinöörirakenteesta sanan myönteisimmässä merkityksessä.

Viikinmäen kevyen liikenteen silta on kiinnittyy suoraan Vantaanjoen rantoihin ilman näkyviä maatukirakenteita. Muodoltaan hiottu jäntevä veistoksellinen silta täydentää jokimaisemaa kuitenkaan hallitsematta maisemaa suurieleisesti. Kevyen liikenteen väylät liittyvät siltaan ilman penkereitä sillan molemmilla puolilla. Sillan paarteiden ja kaiteiden muotoilu tarjoaa luontaisia levähdyspaikkoja kulkijalle.

Rakenteellisesti silta on mahdollisimman huoltovapaa. Kulutusta kestävä puukansi liittyy suoraan hiekkapintaisiin väyliin. Talvella sillan kannelle kerääntyvästä lumikerroksesta muodostuu pohja hiihtoladuille. Kansirakenne on tuettu teräksisten poikkipalkkien varaan. Kannen alle on sovitettu varaukset sähkö- ja tietoliikennekaapeleille.

Sillan päiden tukirakenne muodostuu kumpikin kahdesta tuesta. Etutuet lepäävät kumilevylaakereiden varassa ja takatuet on ankkuroitu kallioankkureilla kallioon. Ratkaisu muodostaa sillalle jäykän reunatuen, jonka ansiosta sillan taipumat ja värähtely pysyvät sallituissa rajoissa. Tehtaassa rakennettu teräsrakenne kuljetettiin siltapaikalle kahtena lohkona, jotka hitsattiin yhteen ponttonia apuna käyttäen. Silta rakennettiin helmi-lokakuussa 2009. Silta avattiin liikenteelle 2.10.2009. Sillan rakentamiskustannukset ovat noin 400 000 euroa.


Tilaaja: Helsingin kaupunkin rakennusvirasto

  • Matti-Pekka Rasilainen, kaupungininsinööri
  • Raimo K. Saarinen, katupäällikkö
  • Osmo Torvinen, investointitoimiston päällikkö
  • Peter Henny, projektinjohtaja
  • Veli Silvo, arkkitehtuuriasiantuntija

Rakennuttaja: HKR-rakennuttaja

  • Tuomas Heinonen, rakennuttaja
  • Samuli Sadeharju, valvoja

Urakoitsija: Niska&Nyyssönen Oy

  • Heikki Haavikko, työpäällikkö
  • Risto Laakkonen, vastaava työnjohtaja

Suunnittelijat:

  •   Insinööritoimisto Pontek Oy,
    • Juhani Hyvönen, DI, pääsuunnittelija
    • Paavo Hassinen, DI, pääsuunnittelija/rakennesuunnittelu
    • Hanna Hyvönen, arkkitehti, silta-arkkitehtuuri
    • Teo Tammivuori, arkkitehti SAFA, silta-arkkitehtuuri
  • Innogeo Oy,
    • Antti Junnila, DI, geotekniikka


***

Vuoden silta -tunnustuspalkinto jaettiin nyt yhdeksättä kertaa. Tunnustuspalkinnolla halutaan nostaa sillansuunnittelun ja -rakentamisen tasoa ja arvostusta maassamme. Tunnustuksen kohteena vuonna 2010 ovat vuoden 2005 alun ja vuoden 2009 lopun välisenä aikana valmistuneet kevyen liikenteen sillat.

Tuomariston muodostivat dipl.ins. Ilkka Sinisalo, tuomariston puheenjohtaja, dipl.ins. Seppo Aitta, prof. Lauri Salokangas, arkkitehti Tomas Palmgren ja dipl.ins. Maija Sirkkanen.



Takaisin edelliselle sivulle