Vuoden Silta 2015 -kilpailussa palkittiin avattavia siltoja

Vuoden Silta 2015-palkinnon sai Ylisoutajan silta Joensuusta ja kunniamaininnan korjattu Reposaaren läppäsilta Porista.

Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL on jakanut Vuoden Silta -palkintoa vuodesta 2001. RIL haluaa nostaa kilpailulla sillansuunnittelun tasoa maassamme sekä kiinnittää erityisesti huomiota sillan hyvään ulkonäköön ja sopivuuteen ympäristöön. Vuoden 2015 kilpailussa erityisteemana oli "oivaltavuus insinöörinäkökulmasta".

Ylisoutajan silta perustuu vuonna 2011 Joensuun kaupungin ja RILin järjestämän insinööritaitokilpailun voittaneeseen ehdotukseen ”Swingi”. Sen on suunnitellut WSP Finland Oy ja urakoinut Kesälahden Maansiirto Oy. Siltapaikka sijaitsee Pielisjoen suussa, kaupunkikuvan kannalta keskeisellä paikalla. Ylisoutajan silta yhdistää Penttilänrannan uuden asuinalueen ruutukaavakeskustaan ja kuuluu olennaisena osana alueen uuteen liikenneratkaisuun. (Kuva Mikko Honkonen)

Silta on ortotrooppikantinen palkkisilta, joka koostuu avattavasta osuudesta ja kiinteistä tulojänteistä. Pääkannattimien ja kannen materiaali on säänkestävää terästä. Sillan kokonaispituus on 134 metriä ja hyötyleveys viisi metriä. Kaiteet ovat puisia, taivutettuja pystysäleitä ja kannen päällyste koostuu asfaltin ja laastin muodostamasta yhdistelmäpäällysteestä. Valaistus korostaa sillan arkkitehtuuria. Käsijohteisiin ja reunapalkkeihin integroidut ledit valaisevat sekä kulkupinnan että puisen julkisivun. Siltaa avataan kaukokäyttöisesti noin 500 kertaa vuodessa.

Tuomaristo totesi valintaperusteluissaan, että Ylisoutajan silta päivittää perinteisen siltatyypin hienosti nykyaikaan. ”Sen muotoilu ja valaistus on onnistunut erittäin hyvin. Lisäksi materiaalien käyttö on innovatiivista. Suunnittelijan rohkeudesta kertoo sillan avaamisen toteuttaminen kääntyvänä siltana sirolta näyttävän keskituen ympäri. Silta on toimiva kokonaisuus – siinä ei ole mitään lisättävää eikä poistettavaa”, tuomariston puheenjohtajana toiminut Timo Tirkkonen Liikennevirastosta kertoo.

Kunniamaininnan saanut Reposaaren läppäsilta sijaitsee Levo - Reposaari maantiellä ylittäen laivaväylän ja on osa 122 metriä pitkää Reposaaren siltaa. Sen korjaussuunnittelun on tehnyt Insinööritoimisto Pontek Oy ja pääurakoinnista on vastannut Destia Oy.

Silta uusittiin päällysrakenteensa ja koneistonsa osalta vanhan teräsrakenteen pitkäaikaiskestävyyden ja kantavuuden tultua vastaan. Jännemitaltaan 21,5 metriä pitkä uusittu läppäsilta on kansirakenteeltaan ortotrooppinen ja sen päällyste on kumibitumivaluasfalttia. Silta on kiinteäakselinen, osittain vastapainotettu ja hydraulitoiminen.

Tuomaristo totesi Reposaaren läppäsillan uusimisen edustavan korkeatasoista insinööriosaamista. Korjaustyön huolellinen suunnittelu ja toteutus mahdollistivat vaikean kohteen nopean ja onnistuneen korjauksen ja liikennehaitan lyhentämisen murto-osaan normaalitoteutuksesta.

Ylisoutajan silta:

Sillan omistaja ja rakennuttaja:
Joensuun kaupunki
Projektipäällikkö Tero Toivanen

Sillan pääurakoitsija:
Kesälahden Maansiirto
Oy Työpäällikkö Timo Tiainen
Vastaava mestari Matti Hirvonen

Sillan suunnittelijat:
WSP Finland Oy
Pääsuunnittelija DI Sami Niemelä
Siltasuunnittelija DI Ilkka Ojala
Siltasuunnittelija DI Antti Silvennoinen
Pohjarakennus DI Kari-Matti Malmivaara
Valaistus TaM Pia Salmi ja DI Tom Schneider
Ympäristö maisema-arkkitehti Hiroko Kivirinta

Thomson Engineering Consultants (UK)
Koneisto- ja laitesuunnittelu David Thomson

Arkkitehdit NRT Oy
Kaupunkikuva ja siltaestetiikka
arkkitehti, SAFA Jyrki Tasa
arkkitehti, SAFA Teemu Tuomi

Reposaaren läppäsillan uusiminen

Tilaaja:
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Investointipäällikkö Antti Kärki Siltainsinööri
Jari Nikki Siltainsinööri Ari Salo

Tilaajan asiantuntija, sähköistys ja telematiikka
Juha Ylikorpi ja Lauri Kapanen

Liikennevirasto
Teräsrakenteiden laadunvalvonta Arvo Heikkinen

Pontek Oy
Asennus- ja koekäyttötöiden laaduntarkastuskonsultti Jaakko Tuovinen

Trafix Oy
Hydrauliikka-, sähkö- ja telematiikka-asioiden valvontakonsultti

Suunnittelijat:
ins.tsto Pontek Oy
pääsuunnittelija DI Juhani Hyvönen
teräsrakennesuunnittelu tekn. Jaakko Tuovinen
betonirakennesuunnittelu DI Esa Paavola
ohjaamorakennus, DI Jouko Lehtonen
laskennat DI Tuomas Kaira

Etteplan
Hydrauliikka DI Risto Hakkarainen

CLS-Engineering Oy
sähköautomaatio Timo Setälä

Urakoitsijat:
Pääurakoitsija:
Destia Oy
Työpäällikkö Eetu Väisänen
Vastaava työnjohtaja Vesa Salmijärvi
Työnjohtaja Heikki Jakomaa

Teräsrakenteet Karvian konepaja Oy
Jaakko Kivimäki

Hydrauliikka
Satatekniikka Oy
Ari Sahi

Sähköautomaatio Pohjanmaan Antenni ja Valaistus Oy
Tore Östman

Tuomaristoon kuuluivat Timo Tirkkonen, tuomariston puheenjohtaja, Christer Finne, Santeri Kinnunen, Kalle Nikula,  Kyösti Oasmaa ja Veikko Saukkonen.



Takaisin edelliselle sivulle