Vuoden Silta 2016 -titteli Espooseen

Finnevikinsilta on voittanut Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RILin järjestämän Vuoden Silta 2016- kilpailun. Espoon pisin silta täytti parhaiten vuoden teeman: elinkaarinäkökulma suunnittelussa.

”Halusimme vastaanottaa tänä vuonna Vuoden Silta -kilpailuun ehdotuksia, joissa olisi huomioitu sillan elinkaarikustannukset, ympäristövaikutukset ja helppo korjattavuus”, Liikenneviraston Taitorakenneyksikön projektipäällikkö Timo Tirkkonen, tuomariston puheenjohtaja kertoo.

Voittoisa suunnittelutiimi sai kehuja poikkileikkauksen muuntojoustavuudesta, sillan elinkaaren aikaisen hiilijalanjäljen huomioon ottamisesta materiaalivalinnoissa, tarkastuksen helpottamisesta kulkutasojen avulla sekä rakenteiden muotoilusta mahdollisimman vähän likaa kerääviksi.

Jatkuvan jännitetyn betonisen palkkisillan suunnittelussa huomioitiin tarkasti myös ympäristönäkökulmat. ”Katuyhteys oli aiemmin kaavoitettu aivan Finnoon arvokkaan lintualtaan vierelle. Kun kadun suunnittelu käynnistyi, todettiin luontojärjestöjen kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä, että katu olisi hyvä saada kauemmaksi lintualtaasta ja mieluiten penkereen sijaan sillalle. Asemakaava muutettiin pikavauhtia tämän ratkaisun mukaiseksi. Asemakaavassa rajoitettiin myös melua aiheuttavia rakennustöitä lintujen pesintäaikaan”, Harri Tanska, Espoon kaupungin kaupunkitekniikan johtaja kertoo.

Noin 12 miljoonaa maksaneen sillan pääsuunnittelijan, WSP:n Atte Mikkosen mukaan sillan muotokielessä on vaikutteita lähiympäristöstä, kuten Haukilahden vesitornista. Sillan alapuolelle on toteutettu led-valaistus, jota voi säätää kuukausien ja juhlapäivien mukaan. Valaistus on pois päältä lintujen pesimisajan. Lisäksi sillasta löytyy pieni tekninen erikoisuus, Suomen suurimmat niin sanotut hiljaiset liikuntasaumalaitteet.

Viime elokuussa valmistunut 365-metrinen Finnevikin silta täydentää merkittävästi Espoon pääkatuverkostoa.
”Se nopeuttaa matka-aikaa Kaitaalta ja Finnoosta Matinkylään useita minuutteja. Sillan merkitys on suuri koko tulevan Finnoon kaupunginosan rakentamiselle. Se palvelee ensi syksynä myös Espoonlahden suunnasta tulevaa liityntäliikennettä Matinkylän metroasemalle”, Tanska sanoo.

Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL haluaa nostaa Vuoden Silta-kilpailulla sillansuunnittelun tasoa sekä kiinnittää erityishuomiota sillan sopivuuteen ympäristöönsä sekä sen hyvään ulkonäköön. Palkintoa on jaettu vuodesta 2001 alkaen.

Finnevikin silta:

Tilaaja: Espoon kaupunki

  • Projektipäällikkö Merja Vainikka
  • Projektipäällikkö Johanna Salo
  • Siltainsinööri Vesa Rönty
  • Maisema-arkkitehti Sari Knuuti
  • Suunnittelupäällikkö (geotekniikka) Jouni Hartikainen
  • Urakointipäällikkö Ilpo Korhonen
  • Valvojat Juha Hännikäinen, Jarmo Sundberg

Suunnittelija: WSP Finland Oy

  • Projektipäällikkö: Terhi Tikkanen-Lindström
  • Sillan pääsuunnittelija: Atte Mikkonen
  • Vastaava rakennesuunnittelija: Antti Schwartz
  • Rakennesuunnittelu: Matti Salo, Juho Tiiro
  • Geotekninen suunnittelu: Timo Birling
  • Katu- ja liikennesuunnittelu: Jari Nihtilä, Kimmo Hottinen, Olli Haveri
  • Arkkitehtuuri: Tuomas Vuorinen
  • Valaistussuunnittelu: Tom Schneider, Leena Kaanaa
  • Sillan yleissuunnittelu: Sami Niemelä

Pääurakoitsija: Graniittirakennus Kallio Oy

  • Työpäällikkö Jorma Härkönen
  • Vastaava työnjohtaja Eero Salokangas

Sillan kaiteet ja teräsverhoukset: Urakointiasennus M. Rautio Oy

  • Toimitusjohtaja Markku Rautio

Valaistus: Suomen Sähkörakennus Oy

  • Toimitusjohtaja Marko Rantamölö


Takaisin edelliselle sivulle