Kolumnit

Liikenne murtuu – tällä kertaa asialla tekoäly

Teksti: Harri Vaarala

Kirjoittaja toimii älyliikenteestä vastaavana liikenneinsinöörinä Oulun kaupungin Yhdyskunta- ja ympäristöpalveluissa.

 

Viimeiset vuodet liikenne on ollut yhä enemmän otsikoissa: milloin uudet palvelut muuttavat käsitystämme liikkumisesta, milloin sähköautot syöksevät öljynjalostajat vararikkoon, milloin autonomiset ajoneuvot poistavat pysäköintipaikkojen tarpeen. Useimmiten keskusteluissa jumitetaan väittelemään lillukanvarsista: käyttääkö uusia MaaS-palveluita oikeasti kukaan, kuinka monta uutta ydinvoimalaa sähköautojen yleistymisen vuoksi pitäisi rakentaa tai montako onnettomuutta autonomiset autot aiheuttavat.

On oikeastaan aika irrelevanttia yrittää ennustaa tarkkaa vuotta, milloin autonomiset ajoneuvot tulevat yleisille teille tai milloin sähköautot lyövät viimein Suomessakin läpi. Molemmat ovat globaaleja trendejä, eikä niiden kehitystä voida Suomesta käsin estää tai edes hidastaa. Sen sijaan paljon nykyistä enemmän tulisi keskustella ja yrittää ymmärtää edessä häämöttävien muutosten vaikutuksia sekä tietysti pyrkiä ennakoivasti hyödyntämään tulevat muutokset.

Tekoälyn myötä ymmärtämämme liikenne tulee muuttumaan tai murtumaan, jälleen kerran. Tekoäly opettaa jo nyt autonomisia ajoneuvoja ajamaan – autovalmistajien ei kannata edes yrittää ohjelmoida jokaista mahdollista liikennetilannetta autonomisen ajoneuvon ohjelmakoodiin. Paljon tehokkaampaa on opettaa ajoneuvo oppimaan virheistään. Ja ennen kaikkea opettaa ajoneuvot oppimaan muiden virheistä.

Jos yksi ajoneuvo ajaa kolarin, sen tekemät virheet ajolinjoissa, tilannenopeudessa tai tehdyissä valinnoissa voidaan analysoida tekoälyn avulla muutamissa minuuteissa pilvipalvelussa ja lähettää opitun perusteella viritetyt algoritmit tiedoksi kaikille autonomisille ajoneuvoille.

Aiemmin tähän tehtävään valjastettiin onnettomuustutkijat ja analyysit saatiin paperille joskus jopa vuoden viiveellä. Eikä kukaan kanssa-autoilija oppinut oikeastaan yhtään mitään, ellei itse joutunut vastaavaan tilanteeseen.

Autonomisten ajoneuvojen mahdollisesti aiheuttamia kolareita pelätään ja kauhistellaan mediassa jatkuvasti. Näin siitäkin huolimatta, että 95 prosenttia kaikista tieliikenneonnettomuuksista johtuu inhimillisestä virheestä.

Nyt syntyvä sukupolvi ei tule koskaan itse ajamaan autolla. Siitä pitävät huolen toisaalta auton omistamisen epätrendikkyys, mutta toisaalta myös kylmä fakta. Jos nykyisistä tieliikenneonnettomuuksista suurimman osan aiheuttavat kuljettajat itse, ei tarvitse olla suuren luokan ennustaja kertoakseen kuinka ihmisten kuljettamat autot kielletään vaarallisina ennemmin tai myöhemmin. Todennäköisesti ne kielletään ennen kuin nyt syntyvä sukupolvi saavuttaa täysi-ikäisyyden rajan. Tosin tässäkin kohtaa epäileviä tuomaita varmasti löytyy.

Onneksi meitä nuorempi sukupolvi on tottunut omaksumaan uusia teknologioita ja uusia palveluita päivittäin ennakkoluulottomasti. Suurten autovalmistajien tuotekehityspanoksia tarkastelemalla voidaan päätellä, että liikenteen sähköistyminen ja automatisoituminen on jo päätetty tapahtuvaksi. Onneksi hitainkaan jarruketju ei voi estää globaalien trendien etenemistä. 



Takaisin edelliselle sivulle

Suosituimmat

Mitä on lean-rakentaminen?

Rakennushankkeilta vaaditaan entistä parempaa arvontuottoa niin lyhyempinä läpimenoaikoina...

Ei laatua ilman valvontaa

Korkeatasoinen arkkitehtuuri on tärkeä osa rakentamisen laatua.

/ Ril twitterissä

/ Ril facebookissa