Maailmalta

Vuosi Turkissa opetti kärsivällisyyttä

Päätin lähteä vuodeksi (lukuvuosi 2015–2016) ERASMUS+ vaihtoon Turkkiin, sillä olin tavannut todella mukavia turkkilaisia opiskelijoita Tampereella, eikä monikaan TTY:läinen ollut aiemmin valinnut vaihtokohteekseen samaa maata. Opiskelijaviisumin saaminen Suomessa oli helppoa, mutta maassaololuvan saaminen Ankarassa oli melko turhauttava ja vaivalloinen prosessi. Virastossa täytyi vierailla muutamiakin kertoja, sillä sen työntekijät keksivät välillä omia sääntöjään. Ne koskivat vain yksittäistä henkilöä pakottaen jonottamaan virastossa uudelleen toisena päivänä. Jotkut paikalliset tutorit jopa luopuivat tehtävästään maassaololuvan saamisen vaikeuden takia.

Opiskelin ankaralaisessa Middle East Technical Universityssä (METU), jossa kaikkien kurssien opetus pitäisi olla periaatteessa englanniksi. Joidenkin turkkilaisten oppilaiden englanninkielen taito on kuitenkin niin huono, että he eivät osaa puhua sitä ollenkaan. Vain muutamissa maan yliopistoissa kaikki opetus on englanniksi ja niissä ensimmäinen opiskeluvuosi onkin yleensä pelkkää englannin kielen opettelua.

Itse opiskelin suurimmaksi osaksi diplomi-insinöörivaiheen kursseja, joissa opiskelijoiden kielitaidon taso oli jo huomattavasti parempi ja opettajatkin puhuivat pääosin vain englantia. Kuulin vaihtokavereiltani, että turkin kieli aiheutti ongelmia kandivaiheen kursseissa. Oppilaat kysyivät ja opettajat vastasivat turkiksi, jolloin opetuksen kieli saattoi välillä vaihtua kokonaan.

METU on Turkissa tunnettu sadasta eri kerhostaan ja järjestöstään sekä niiden aktiivisesta toiminnasta. Paikalliset oppilaat ottavat harrastuksensa tosissaan: esimerkkinä METUn vuorikiipeilykerho, joka on järjestänyt excun Everestin huipulle. Itse liityin suunnistuskerhoon, suoritin myös muutaman tenniskurssin ja liityin paikalliseen kuoroon, koska halusin kokeilla jotain aivan uutta. Siellä tapasi myös turkkilaisia opiskelijoita.

Yliopistolla on myös paljon poliittisesti aktiivisia opiskelijoita, jotka järjestävät mielenosoituksia aina silloin tällöin. Muutaman kerran eri aatteiden kannattajat ottivat melko pahastikin yhteen kampuksella, jolloin poliisi tuli paikalle vesitykkeineen. Muuten kampus oli hyvin rauhallinen ja kaunis kampuskoirineen kaikkineen.

Yliopistolla on useita asuntoloita, joiden taso ja hinta vaihtelevat paljon. Vaihto-oppilaat ovat etusijalla, joten melkein kaikki vaihto-oppilaat saivatkin haluamansa asunnon. Itse asuin syksyn asuntolassa kampuksella ja keväällä muutin tuttavan asuntoon kampuksen viereen.

Asuntola oli välillä kuin päiväkoti. Asuntolan työntekijät esimerkiksi soittivat paikallisten oppilaiden vanhemmille, jos opiskelijat tulivat liian myöhään asuntoonsa. Tämän ja monen muun syyn takia yliopiston kampuksen ulkopuolelle oli muodostunut opiskelijoiden suosima asuinalue, josta oli mahdollista saada asunto jopa halvemmalla kuin kampukselta.

Kampuksen ulkopuolisessa vanhassa talossa syntyi ongelmia muun muassa veden ja sähkön katkeilun johdosta. Talossa oli myös huono lämmöneristys, jonka vuoksi siellä oli talvella jatkuvasti kylmä. Siellä asuessani sain kuitenkin paljon paremman kuvan turkkilaisesta elämästä – hyvässä ja pahassa.

Asuntoni lähellä oli paikallinen tori, joka oli auki kahdesti viikossa. Vaikka siellä tulikin huijatuksi joka toinen kerta, niin palasin torin hedelmäpyramidien ja vihanneskekojen äärelle sen tunnelman vuoksi kerta toisensa jälkeen.

METUssa oli vaihto-opiskelijoita monista maista. Ensimmäisellä lukukaudella heistä suurin osa tuli Saksasta, sillä osalla oli turkkilainen tausta. Toisella lukukaudella saksalaisia ei ollut montaakaan, joka saattoi osaksi johtua Istanbulissa tapahtuneesta, saksalaiseen turistiryhmään kohdistuneesta pommi-iskusta. Ankarassakin sattui kolme isoa pommi-iskua vuoden sisällä, jotka kyllä muuttivat kaupungin tunnelmaa joksikin aikaa.

Turkissa kaikki onnistuu melko hitaasti ja bussit tulevat silloin kuin tulevat. Itse olin tottunut Suomessa hahmottelemaan päivän aikatauluni tarkemmin etukäteen, mutta Turkissa suunnitelmat menivät aina sekaisin, syystä tai toisesta.

Turkissa kulttuurishokki on edessä melkein väistämättä. Sen yli pääsee, kunhan vain muistaa ottaa turkkilaisittain rennosti: istahtaa alas missä vain ja juoda teekupposen. Suosittelenkin vaihtoon lähtemistä kaikille, erityisesti koko lukuvuodeksi. Vuodessa ehtii paremmin kierrellä ympäri Turkkia, jossa on todella paljon kulttuuria ja monimuotoista luontoa nähtävänä ja koettavana. Vaihtovuosi kannattaa ja kasvattaa.”

 

Laurin suorittamat kurssit

CE 534 - Fluid Transients in Closed Conduits

Kurssin harjoitustöissä käytettiin Fortran ohjelmointikieltä, koska opettaja oli suunnitellut harjoitustyöt yli 30 vuotta sitten. Vaikka Fortran onkin ohjelmointikielenä melko vanhentunut, oli hyvin opettavaista koodata vesiaiheiseen asiaan liittyen. Opettaja oli yksi parhaista yliopistoissa kohtaamistani opettajista.
 

ENVE 506 - Advances in Water Supply Engineering

Kurssi perustui WaterCAD-ohjelmiston opetteluun. Sen avulla voidaan suunnitella ja mallintaa vesijohtoverkoston toimintaa tekemällä erilaisia energiankäytön, vedenlaadun tai vaikka paloveden riittävyyden tarkastelumallinnusta. Ohjelman oppiminen olisi ollut paljon helpompaa, jos luennot olisi pidetty tietokoneluokassa. Nyt opettaja vain nauhoitti luennot ja laittoi ne myöhemmin saataville.

Kaikkiaan METUssa on panostettu vesihuollon opettamiseen. Tämä ilmeni mielenkiintoisina kursseina aiheista, joita TTY:llä ei tarjota ollenkaan.

 

Teksti: Lauri Rantala 

Kuva: Can Ergin



Takaisin edelliselle sivulle

Vaihtelua arkeen Kroatiasta

Vaihto-opiskelukokemuksia University of Rijekasta

Australia valloitti monimuotoisuudellaan

Vaihto-opiskelukokemuksia Royal Melbourne Institute of Technologystä (RMIT)