Raideinvestoinnit palvelevat yhteiskuntaa, ympäristöä ja Suomen elinvoimaisuutta. Suunnittelu- ja rakennusalan ammattilaisilla on paljon annettavaa siihen, kuinka Suomesta tehdään vähäpäästöisempi, mutta ennen kaikkea taloudellisesti menestyvä.
Eurooppa kehittää aktiivisesti raideliikennettä. Ranskassa ja Ruotsissa on suuret ratahankkeet vireillä ja Espanjassa on jo nyt maailman toisiksi suurin suurnopeusjunien raideverkosto heti Kiinan jälkeen.
Kesällä työnsä aloittaneen hallituksen hallitusohjelma hakee raideliikenteen rohkeaa kehitystä. Miljardien eurojen investoinnit olisi tarkoitus käynnistää ja toteuttaa seuraavien vuosikymmenien aikana.
Ratahankkeet tuovat rakennustarpeita, joissa hyvällä suunnittelulla on suuri merkitys. Keskeisimpien yhteyksien vauhdittaminen edellyttää myös niiden ympärille rakentamista, joka tukee uusia yhteyksiä ja lisääntyviä käyttäjämääriä.
Uusien raideyhteyksien kehitystä ei ohjaa teollisuus, vaan kaupungistuminen, kestävän liikkumisen edistäminen alueellisesti reilusti ja työmatkaliikenteen helpottaminen.
Tätä kehitystä johdetaan rohkealla ja kestävällä suunnittelulla, sillä sen avulla voidaan ennakoida ja vähentää rakentamisen aiheuttamaa hiilijalanjälkeä. Kestävän kehityksen vaatimukset sekä ilmastonmuutoksen torjuminen edellyttävät myös infrarakentamisen muutosta. Näihin Suomi on kansainvälisillä sopimuksilla sitoutunut.
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin on nostanut esiin järkevän yhdyskuntasuunnittelun merkityksen kaupunkien elinvoimaisuutta tukemassa. Järkevien yhdyskuntien kehittymistä pitää tukea niissä kasvukeskuksissa, joihin raidehankkeet tuovat elinvoimaa. Tiivis kaupunki vähentää ihmisten tarvetta liikkua ja karsii hiilipäästöjä. Tiiviin kaupunkirakenteen suunnitteluun tulee ryhtyä jo ennen uusien raiteiden rakentamista. Niin varmistamme nopeiden yhteyksien tuoman yhteiskunnallisen hyödyn. Laadukkaasti suunniteltu on parempi vaihtoehto kuin ripeästi aloitettu. Tästä avauksesta ministerille kiitos.
Elinvoimaisempaa Suomea luodaan myös rohkeasti laadukkaalla arkkitehtuurilla. Oodin ja Amos Rexin kaltaiset merkkirakennukset osoittavat tämän keräämällä valtavasti positiivista huomiota ja luomalla ympärilleen uutta elävää kaupunkia. Myös Tampereen Kansi on hyvä esimerkki nimenomaan raideliikenteeseen kiinni rakentuvasta houkuttelevasta arkkitehtuurista. Nopeat ja vaivattomat ratayhteydet kaipaavat hyvää arkkitehtuuria muuallakin radan varrella.
Eräs tämän hallituskauden keskeinen kysymys on, halutaanko hyvällä suunnittelulla edistää ilmastotavoitteiden saavuttamista rakennetun ympäristön piirissä. Järkevä ja laadukas yhdyskuntasuunnittelu, hyvät rakennustavat ja rakennetun ympäristön ekologinen ja esteettinen toimivuus ovat keskeisiä asioita sekä tulevien raideinvestointien kuin tärkeiden ilmastotavoitteiden toteutumisessa.
ROTI 2019 kokoaa yhteen yli 100 asiantuntijan näkemykset Suomen rakennetun omaisuuden tilasta ja sen kehitystarpeista.
Seuraa meitä verkossa!
www.roti.fi
www.facebook.com/roti2019/
https://twitter.com/roti2019
Kalle Euro
Toiminnanjohtaja
Arkkitehtitoimistojen Liitto ATL
Sinua voi kiinnostaa myös
ROTI-puheenjohtajavideo: Arkkitehtuuri, suunnittelu, muotoilu ja taide
Arkkitehtuuri, suunnittelu, muotoilu ja taide -paneelin puheenjohtaja Markku Hedman korostaa, että tulevaisuuden kestävän rakentamisen täytyy olla paitsi monialaista, myös käyttäjien tarpeet huomioivaa.
Luova suunnittelu tarjoaa ratkaisuja kaupungistumisen haasteisiin
Miten kestävää ympäristöä rakennetaan myös visuaalisesti ja esteettisesti? Entä kuinka elinympäristön suunnittelussa otetaan huomioon kaikki sen käyttäjät, myös heikoimmassa asemassa olevat? Onko taide saavutettavaa, jos päiväkodista on 150 kilometrin matka lähimpään taidemuseoon? MIten saavutetaan demokraattinen ja resurssiviisas elinympäristö? Ja onnistuuko kaikki tämä taiteen avulla?
Miten saavutetaan parasta laatua rakentamisessa?
Ilmastonmuutos ja niukkenevat resurssit, kaupungistuminen ja muuttoliike, väestön ikääntyminen, työn murros ja digitalisaatio. Megailmiöt eivät enää ole ilmiöitä, vaan todellisuutta. Miten muutoksessa pystytään rakentamaan toimivaa elinympäristöä ja parempaa tulevaisuutta?
Blogit
- ROTI-raportin hyöty kasvu-uralla
- Vastavalmistuneista pidettävä kiinni
- Liikenneinvestoinneilla kilpailukykyä ja hyvinvointia
- Luontokato uhkaa rakentamista
- Parempaa kaupunkivihreää yhteistyöllä
- Lineaaritaloudesta kiertotalouteen
- Rakennetun vihreän kunnossapito kunniaan!
- Kierrätyksestä uudelleenkäyttöön, jätteestä tuotteeksi?
- Vesi- ja viemäriverkostojen saneeraus kohdistettava oikein
- Toteutunut teko on vaikuttava teko
- Systeemisen muutoksen rakennusainekset
- Päästösuunnittelu osaksi kaikkia infrahankkeita
- Jatkuva kehitys on menestymisen elinehto
- Hyvä elinympäristö osaavien tekijöiden työn tulos
- Taide vahvistaa paikan identiteettiä
- Kestävyyssiirtymän massaliike puuttuu
- Systeemistä muutosta ei voi välttää
- Pientalojen energialoikka etenee
- Uudistumista kohti vastuullisuutta!
- Sisustusarkkitehdin äRRäpäät
- Mistä osaajia osaajapulaan?
- Rakennettu ympäristö tarjoaa päättäjille kasvun mahdollisuuksia
- Osaajakartoitus osoittaa: arkkitehtipula uhkaa taloutta
- Vihreät arvot todeksi yhdessä oppimisen kautta
- Laadukas suunnittelu kunnioittaa käyttäjiä
- Sähkötön nyky-yhteiskunta on mahdottomuus
- Maassa maan tavalla – kielikylpyä suomalaisittain
- Liikenneverkot - Suomen tulevaisuuden avaintekijä
- Rusinat pullasta?
- ROTI 2023: Paukkuja uudistumiseen ja resursseihin
- Renovation Wave suomalaisittain
- Digitalisaatio mahdollistaa laadukkaan opetuksen ja koulutusyhteistyön
- Asumisen vapaus ja valinnan mahdollisuudet
- Tulevaisuuden kestävää kaupunkia suunnitellaan ja rakennetaan nyt
- Yhtiömallilla yli kuntarajojen
- Kehitys osaamisen varassa
- Hyvä suunnittelu luo arvoa rakennetulle omaisuudelle
- Onko asumisviihtyvyys laskussa?
- Elävöittävä toimisto vai kuolettava etätyö?
- Ajan kerrostumien äärellä
- Korjausvelan kasvun pysäyttäminen nostaa palvelutasoa
- Smart City – isäntä vai renki?
- Tampereella taide on osa raitiotietä
- Restaurointiprojekti vaatii luovuutta ja historian kunnioitusta
- Onnistunut taide rakennetussa ympäristössä?
- Kumppanuudella parempaa rakennettua ympäristöä
- Yhdyskuntatekniikka positiivisesti näkyväksi
- Tulevaisuuden visioiminen luovien menetelmien avulla helpompaa
- Suomeen tarvitaan pitkäjänteistä infran omaisuudenhallinnan politiikkaa
- Julkinen tila saa olla arkkitehtuuriltaan näyttävä