Liikenneväylät on nähtävä investointina, ei kulueränä. Ilman toimivia väyliä koko yhteiskunnan turvallisuus vaarantuu.
Liikenneverkot toimivat pohjana yhteiskunnan toimivuudelle. Ne ovat myös Suomen tulevaisuuden kehityksen avaintekijä. Tiet, kadut, radat, vesiväylät, satamat ja lentokentät mahdollistavat väestön sekä elinkeinoelämän ja julkisen sektorin liikenne- ja kuljetustarpeiden täyttymisen.
Liikenneväylät palvelevat Suomen tavara- ja palveluvientiä, jonka arvo on noin sata miljardia euroa vuodessa. Kaupan ja teollisuuden tuonti sekä toimivat kotimarkkinat edellyttävät hyviä liikenneverkkoja liikenteen ja logististen palvelujen alustana.
Myös ihmisten ja koko yhteiskunnan turvallisuus vaarantuu ilman toimivia liikenneväyliä. Poliisi-, palo- ja pelastustoimet sekä maanpuolustus tarvitsevat liikenneväyliä toteuttaakseen tehtävänsä.
Viime vuosina huoltovarmuus on noussut keskusteluun maailmaa ja Eurooppaa kohdanneiden kriisien takia. Huoltovarmuuden yksi tavoite on turvata tavarakuljetukset myös poikkeusoloissa. Se edellyttää kuljetuksia maalla, merellä ja ilmassa sekä niille soveltuvia liikenneväyliä.
Suomessa rautatieliikenteen turvallisuus on korkeaa tasoa, mutta se edellyttää jatkuvia panostuksia myös rataverkon kuntoon. Keskeisin haasteemme onkin tieliikenteen turvallisuus. Ruotsiin verrattuna Suomessa ajetut kilometrit ovat vaarallisempia. Suomenkin tieliikenteen turvallisuustaso on parantunut, mutta silti noin 200 kuollutta vuodessa on noin 200 liikaa. 0-vision täytyy olla tavoitteena edelleen.
Liikenneväylät nähdään usein pelkkänä kulueränä, ja niiden rahoitusta on usein leikattu ensimmäisten joukossa. Eri hallinnonalat nähdään helposti siiloina, jotka kamppailevat keskenään rahoituksesta. Vaikka liikennesektori tarjoaa pohjan kaikkien muiden hallinnonalojen toimivuudelle, maan tavaksi on tullut leikata sieltä ensimmäisten joukossa. Ajatellaan, että kun liikenneväylät toimivat eilen ja tänään, kai ne toimivat huomennakin.
Ajatusvirheen osoittaa todeksi tie- ja rataverkolle kertynyt noin kolmen miljardin euron korjausvelka. Katuverkolle velkaa on kertynyt arviolta miljardin euron verran. Kun asfaltin materiaalikustannukset ovat viime aikoina nousseet huomattavasti, mutta rahoitustaso ei, se näkyy asfaltointikilometrien puolittumisena.
Oikea-aikainen väylien ylläpito on tehokkainta varojen käyttöä, sillä viivästyneet korjaukset ovat kalliimpia. Samalla vähennetään huonojen väylien aiheuttamia liikenteen kustannuksia ja päästöjä.
Pääteiden modernisointiin täytyy kiinnittää lisää huomiota, sillä pääteiden kunto ei kaikilta osin vastaa nykyajan vaatimuksia. Traficomin analyysissä on todettu merkittäviä puutteita pääteiden laadussa, välityskyvyssä ja turvallisuustasossa.
Monet päätiet on suunniteltu kauan sitten. Sen jälkeen liikennemäärät ovat kasvaneet, samoin raskaiden ajoneuvojen mitat ja massat. Lisäksi 2-kaistaisia pääteitä on paljon. Raskas liikenne ja henkilöautot ovat kirjaimellisesti törmäyskurssilla, mistä voi lukea viikoittain mediasta.
Useita tieosuuksia täytyisikin muuttaa 4-kaistaisiksi ja monia 2-kaistaisia osuuksia pitäisi leventää. Peruskorjausta tai uusimista vaativia maantie- ja rautatiesiltoja on lähes 900 - niillekin tarttis tehdä jotakin.
****************
ROTI 2023 kokoaa yli 100 asiantuntijan näkemykset Suomen rakennetun omaisuuden tilasta ja sen kehitystarpeista.
Seuraa meitä verkossa!
www.roti.fi
www.roti.fi/blogit

Jorma Mäntynen
ROTI 2023-hankkeen Liikenneverkot-paneelin puheenjohtaja
Johtaja, professori, Destia
Kuva: Sami Perttilä
Blogit
- Osaajakartoitus osoittaa: arkkitehtipula uhkaa taloutta
- Vihreät arvot todeksi yhdessä oppimisen kautta
- Laadukas suunnittelu kunnioittaa käyttäjiä
- Sähkötön nyky-yhteiskunta on mahdottomuus
- Maassa maan tavalla – kielikylpyä suomalaisittain
- Liikenneverkot - Suomen tulevaisuuden avaintekijä
- Rusinat pullasta?
- ROTI 2023: Paukkuja uudistumiseen ja resursseihin
- Renovation Wave suomalaisittain
- Digitalisaatio mahdollistaa laadukkaan opetuksen ja koulutusyhteistyön
- Asumisen vapaus ja valinnan mahdollisuudet
- Tulevaisuuden kestävää kaupunkia suunnitellaan ja rakennetaan nyt
- Yhtiömallilla yli kuntarajojen
- Kehitys osaamisen varassa
- Hyvä suunnittelu luo arvoa rakennetulle omaisuudelle
- Onko asumisviihtyvyys laskussa?
- Elävöittävä toimisto vai kuolettava etätyö?
- Ajan kerrostumien äärellä
- Korjausvelan kasvun pysäyttäminen nostaa palvelutasoa
- Smart City – isäntä vai renki?
- Tampereella taide on osa raitiotietä
- Restaurointiprojekti vaatii luovuutta ja historian kunnioitusta
- Onnistunut taide rakennetussa ympäristössä?
- Kumppanuudella parempaa rakennettua ympäristöä
- Yhdyskuntatekniikka positiivisesti näkyväksi
- Tulevaisuuden visioiminen luovien menetelmien avulla helpompaa
- Suomeen tarvitaan pitkäjänteistä infran omaisuudenhallinnan politiikkaa
- Julkinen tila saa olla arkkitehtuuriltaan näyttävä
- Infra-alan digitalisaatiosta vetoapua osaavan työvoiman saatavuuteen
- Kaunista, kestävää, yhdessä!
- Rakentamisessa kohti kiertotalousyhteiskuntaa
- Edessä miljoona mahdollisuutta?
- Vihreä siirtymä on myös kulttuurinen muutos
- Kuka haluaa palkata ulkomaalaisen?
- Mittavat saneerausinvestointitarpeet varjostavat vesihuoltoalan uudistumiskykyä
- Liikenneverkot vaativat tasapainoista ajattelua
- Kestävä rakennettu ympäristö on edellytys elinvoimaiselle yhteiskunnalle
- Rakennettu ympäristö on hyvinvointimme perusta
- Koulutuksen kehitys vaatii sitoutumista
- Matkalla hiilineutraaliuteen meidän pitää muuttua
- Asumisen ilmastoteko syntyy älyllä ja datalla
- Taide rakentamisessa ennen ja nyt
- Kiinteistöpalveluala tarjoaa töitä 21. vuosisadan taitureille
- Suomen julkiseen taiteeseen on panostettava enemmän
- Kasvua luovat suuret ratahankkeet
- ROTI-puheenjohtajavideo: Arkkitehtuuri, suunnittelu, muotoilu ja taide
- Digikehitystä ekosysteemeissä
- ROTI-video: Rakennetun ympäristön merkitys lukuina
- Smart City -kehitys vaatii julkiselta sektorilta osaamisen päivittämistä
- Vain tarpeellinen tieto kestää ajan hammasta